Du skal have en skriftlig bevilling fra kommunen, hvor det fremgår, hvilke faglige krav, der er til hjælpemidlet, samt prisen på det hjælpemiddel, som kommunen kunne have stillet til rådighed.
Valg af leverandør
Du har i henhold til §112 i Lov om social service mulighed for at vælge et andet hjælpemiddel, end det kommunen har bevilget og kan frit vælge leverandør af hjælpemidlet. Det er dit ansvar at undersøge markedet for alternativer til det bevilgede hjælpemiddel. Det er en betingelse, at leverandøren er momsregistreret. Du bør sikre dig, at leverandøren er i stand til at levere reservedele til hjælpemidlet.
Hvem køber dit hjælpemiddel?
Du køber selv dit hjælpemiddel ud fra de krav og specifikationer, der står i din bevilling.
Hvem betaler dit hjælpemiddel?
Kommunen betaler det beløb, som svarer til den pris, kommunen selv kan anskaffe det allerede bevilgede hjælpemiddel til. Du betaler den eventuelle merudgift, der måtte være. Du skal selv afholde de udgifter, som du evt. får i forbindelse med det frie valg – fx til transport til afprøvning. Du køber selv hjælpemidlet hos den valgte leverandør. Din del af betalingen skal du selv afregne med leverandøren. Kommunens andel afregnes mellem leverandør og kommune.
Leveringstid
Den valgte leverandør leverer dit hjælpemiddel og leveringstiden afhænger af leverandøren.
Hvem har ansvaret?
Det hjælpemiddel, du selv vælger, skal opfylde de krav, der er opstillet i kommunens bevilling. Det er dit ansvar at sikre dette. Du mister retten til tilskud fra kommunen, hvis hjælpemidlet ikke opfylder kravene. Er der lang ventetid på det hjælpemiddel, du vælger at købe, kompenserer kommunen ikke med et andet hjælpemiddel i ventetiden. Leverandøren instruerer i brugen af hjælpemidlet og sørger for justering, tilpasning og levering. Når du har fundet frem til det hjælpemiddel, du ønsker, skal du kontakte Visitations- og Hjælpemiddelafdelingen, som vil vurdere, om betingelserne til støtte er opfyldt.
Reparation og vedligeholdelse
Du har ansvaret for at vedligeholde hjælpemidlet. Du skal søge om hjælp til reparation af hjælpemidlet, inden reparationen udføres. Har du tilkøbt en særlig funktion til hjælpemidlet, skal du selv afholde udgiften til reparation af denne. Medfører det frie valg ekstraordinært dyre eller hyppige reparationer eller udskiftninger, skal udgifterne afholdes af dig selv.
Ejendomsret
Hjælpemidlet er kommunens ejendom, også selvom du har haft en egenbetaling. Hvis hjælpemidlet har fået en generel forøget anvendelighed, får du refunderet en del af din egenbetaling, hvis du leverer hjælpemidlet tilbage inden 4 år. En betingelse er, at din genbetaling har været over 2500,00 kr. Egenbetaling over 2500,00 kr nedskrives med 1/48 for hver måned. Hjælpemidlet skal leveres retur til kommunen, når du ikke har brug for det længere.