Midlertidige arrangementer

På denne side får du som arrangør et overblik over, hvordan du søger kommunen om tilladelse til dit arrangement.

Du skal oftest søge disse fire tilladelser til arrangementer:

  1. Lån af offentligt areal gennem kommunens Vej og Ejendomsafdeling
  2. Midlertidig arrangements-tilladelse gennem kommunens Byggeafdeling (med brandgodkendelse)
    • Samt. evt. byggetilladelse (for ucertificerede større telte og midlertidige konstruktioner)
  3. Afspærring af veje/pladser
  4. Politiets tilladelse

Du skal sende din ansøgning til Vej og ejendom på vejogejendom@norddjurs.dk, Byggegruppen på byggeri@norddjurs.dk, samt ansøge Østjyllands Politi digitalt på offentlige arrangementer på politi.dk.

Du må ikke afholde dit arrangement, før du har modtaget den endelige tilladelse. Derudover kan der være en række tilladelser, du skal søge fra andre myndigheder. 

Læs mere om de forskellige tilladelser herunder.

Ofte krævede kommunale ansøgninger

Vil du afholde et arrangement på kommunens areal, f.eks. en byfest eller lignende, så skal du ansøge om det. Ansøgningen skal som minimum udfyldes med:

  • En tegning over hvilket område, du ønsker at benytte, samt hvordan det påtænkes indrettet.
  • Tidsrum for benyttelse - inklusiv tidsrum for opstilling og nedtagning.
  • Beskrivelse af arrangementets form/indhold.
    Medsend program for arrangementet.
  • Hvordan arrangementet afmærkes eller skiltes.
  • Oplys om der ønskes tilkobling til kommunal vand/strømudtag hvis tilgængeligt på arealet.
  • Kontaktoplysninger på ansøger.

Ansøgning sendes til vejogejendom@norddjurs.dk

Meddelelse om midlertidige udendørs camping- og salgsområder og lignende skal sendes på mail til byggeri@norddjurs.dk.

Byggesagsafdelingen underretter det kommunale redningsberedskab.

Formkrav:

  • Ansøger skal, hvis denne ikke ejer lokaliteten, dokumentere, at man har råderet over lokaliteten til den aktuelle aktivitet.
  • Ansøger skal i meddelelsen anføre, hvilket relevant bilag om præaccepterede løsninger, arrangementet udføres i overensstemmelse med (Læs evt. Bygningsreglementets vejledning til kapitel 5 – Brand – Bilag 11) .
  • Ansøger skal medsende relevante dokumenter (eks. certifikater), som dokumenterer, at arrangementet udføres i overensstemmelse med det aktuelle bilag.

De kan anmode om hjælp i form af vejledning, ved henvendelse til byggesag@norddjurs.dk med angivelse af lokalitetsadressen og relevante oplysninger om aktiviteten.

Et telt eller en konstruktion omfattet af Byggeloven, er typisk certificeret. Kopi af gyldigt certifikat skal sendes til byggesagsafdelingen, sammen med meddelelsen om arrangementet.

Hvad må opstilles uden certificering eller byggetilladelse?

Telte som er mindre end 100 m².
Alle tribuner, scener og podier under 1 m. i højden.

Hvad kræver forudgående certificering?

Telte i mere end én etage, til mere end 150 personer eller telte, som er større end 100 m² i grundareal.
Tribuner, scener og podier over 1 m. i højden.
Overdækkede scener, hvis overdækningen er over 50 m².

Hvad kræver forudgående certificering eller byggetilladelse?

Telt eller transportabel konstruktion, som opstilles det samme sted mere end 6 uger af gangen kræver forudgående byggetilladelse. Dette gælder også, selvom teltet eller konstruktionen er certificeret.

Ved spørgsmål kontakt byggegruppen på
Tlf.: 89 59 11 68
Mail: byggeri@norddjurs.dk.

Er det nødvendigt at afspærre en vej, eller et område i forbindelse med arrangementet, optog, løb m.m. skal du sammen med din ansøgning om tilladelse til afholdelse af arrangementet indsende en skilteplan til Vej og Ejendom.

Hvis arrangementet er tæt på en større vej, kan det være hastighedsgrænsen skal sænkes. Ønskes dette, skal det oplyses i ansøgningen og angives på en skilteplan.

Vær opmærksom på, at arrangøren har ansvaret for at udrykningskøretøjer (og beboere i afspærringsområdet) kan komme forbi evt. afspærringer.

Skilteplanen vil blive sendt videre til udtalelse/godkendelse hos politiet.

Du skal søge om tilladelse til arrangementer/aktiviteter i offentlige skove, som på en eller anden måde påvirker andre skovgæsters oplevelse af naturen, skovens dyr og planter eller skovdriften. Det gælder f.eks. arrangementer/aktiviteter, som kræver afmærkning, opsætning af telte m.m. eller som støjer.

Der skal søges tilladelse til alle erhvervs- og sportsarrangementer.

Er der tale om arrangementer på private fællesveje i byzone, søges tilladelse både ved grundejerne og kommunen.

Ansøgningen sendes både til Byggeafdelingen og Vej og ejendoms-afdelingen (Se vejledning øverst på denne side)

Hvis der er kommunalt strøm/vandudtag på arealet, og du ønsker at tilkoble dig dette, skal det fremgå af din ansøgning om lån af areal.

Hvis du laver en aftale om at koble dig op på kommunens el og vandforsyning, skal du huske at opsætte en bimåler, så du bliver faktureret for det rigtige forbrug.

Midlertidig overnatning skal altid meddeles til byggesagsafdelingen, senest 2 uger før første overnatning.

Omfatter overnatningen flere end 150 personer, skal meddelelsen ske senest 4 uger før første overnatning.

Bygningsejer er altid ansvarlig for, at der er en ansvarlig leder til stede, under overnatningen.

Bygningsejer er endvidere ansvarlig for, at de driftsansvarlig er tilstrækkeligt instrueret om deres ansvar og opgaver, i forbindelse med overnatningen, herunder gældende regelsæt for midlertidig overnatning.

Meddelelse om midlertidig overnatning sendes på mail til byggesag@norddjurs.dk.

Hvis du ønsker at sælge mad og fødevarer ved dit arrangement, skal du skrive det ind i din ansøgning, når du anmelder arrangementet til byggeafdelingen.

Se vejledning længer oppe på siden.

Hvis dit salg er under Fødevarestyrelsens bagatelgrænse, behøver du ingen særlig tilladelse fra Fødevarestyrelsen til at sælge mad eller fødevarer til et arrangement.

Du kan maksimalt sælge mad 10 gange på 1 år og sammenlagt højst i 30 dage i løbet af et år, hvis din virksomhed skal holde sig indenfor bagatelgrænsen. 

Du har stadig ansvaret for, at aftagerne af din mad ikke bliver syge, og derfor skal du overholde de gældende hygiejneregler.

Hvis du ønsker opstilling på kommunalt areal, skal ansøgning sendes til mail: vejogejendom@norddjurs.dk med angivelse af placering og tidsrum.

Tilladelsen kan søges særskilt, eller tilladelsen kan søges som del af et større arrangement, hvor eks. opstilling af foodtrucks indgår i ansøgningen.

Hvis du ønsker at opstille på privat grund, skal du søge grundejeren.

Ønsker du at opstille en foodtruck/kaffeknallert eller lignende, er det dit ansvar at du har alle relevante tilladelser. Nogle arealer kan kræve dispensation fra andre myndigheder, f.eks. dispensation til strandbeskyttelseslinjen, som du selv skal indhente.

Ofte krævede tilladelser fra andre myndigheder

Som arrangør skal du underrette Præhospitalet i Region Midtjylland om følgende typer af arrangementer og events:

  • Koncerter, festivaler, byfester og markeder
  • Sportsevents som f.eks. cykelløb, motionsløb, motorløb, arrangementer til vands mv.
  • Arrangementer med vejafspærringer, omkørsler eller andre trafikale forhindringer.

Det er arrangørens ansvar at stille den nødvendige sikkerhed til rådighed for arrangementet, herunder vurdering af behov for internt førstehjælpsberedskab.

Arrangementerne kan øge behovet for akut assistance med ambulance, ligesom det kan give trafikale udfordringer, som kan påvirke ambulancernes muligheder for at nå frem. Derfor skal du informere Præhospitalet i Region Midtjylland om dit event.

Læs mere og anmeld dit event til præhospitalet her

Til større events, som f.eks. maratonløb og cykelløb, kan det nogle gange være nødvendigt at lave trafikregulering. Du kan ansøge politiet om at politihjemmeværnet sættes ind.

Det er politiet som bestemmer om, og hvor mange hjemmeværnsfolk med politimyndighed, der eventuelt skal bruges til opgaven.

Politiet må kun foretage trafikregulering og løser ikke opgaver omkring P-anvisninger.

Hvis du ønsker at benytte politihjemmeværnet, skal du spørge politiet i rigtig god tid, hvilket vil sige 3-4 måneder før arrangementet.

Ansøg hos Politiet her

Hvis du vil opsætte hoppeborge, oppustelige rutschebaner m.m. til dit offentlige arrangement, skal du søge tilladelse hos Politiet.

Søg Politiet om tilladelse til offentlige forlystelser her

I flere tilfælde skal du søge Politiet om en lejlighedstilladelse til at udskænke alkohol i forbindelse med dit offentlige arrangement.

Læs mere om reglerne og ansøg Politiet på dette link

Større midlertidige gasinstallationer, for eksempel i forbindelse med koncerter, festivaler, markeder og udstillinger, skal anmeldes til Sikkerhedsstyrelsen.

Læs mere på Sikkerhedsstyrelsens hjemmeside her

Du skal i de fleste tilfælde betale Koda/Gramex for musiklicens, når du bruger musik offentlige steder.

Læs mere på Koda's hjemmeside