I forbindelse med Kommunalbestyrelsens ordinære møder har borgere og grundejere i Norddjurs Kommune mulighed for at stille spørgsmål af politisk karakter til Kommunalbestyrelsen.
Spørgsmål skal vedrøre kommunale opgaver og generelle forhold med almen interesse for kommunens borgere.
Det betyder, at der eksempelvis ikke kan stilles spørgsmål til konkrete personsager eller andre forhold, som er omfattet af lovgivningens bestemmelser om tavshedspligt. Der kan endvidere ikke stilles spørgsmål til sager, der er på dagsordenen for det pågældende møde i Kommunalbestyrelsen.
Spørgsmål indsendes skriftligt til Ledelsessekretariatet i Norddjurs Kommune på e-mail lds@norddjurs. dk eller postadresse Torvet 3, 8500 Grenaa.
Spørgsmål skal være modtaget senest 14 dage forud for det møde, hvor spørgsmålene ønskes behandlet. Dagen for modtagelsen af spørgsmålene og dagen for det pågældende møde i Kommunalbestyrelsen medregnes ikke i fristen på de 14 dage.
Når Norddjurs Kommune modtager spørgsmål til spørgetid foretages der indledningsvist en konkret vurdering af, om spørgsmålene er indenfor retningslinjerne for spørgetid.
Rettidigt indsendte spørgsmål, der vurderes at være indenfor retningslinjerne, sendes herefter til medlemmerne af Kommunalbestyrelsen sammen med dagsordenen for Kommunalbestyrelsens møde. Spørgsmål undergives dermed ikke en faglig belysning i forvaltningen forud for spørgetid.
Dagsordenen, herunder spørgsmålene, offentliggøres på kommunens hjemmeside og spørger modtager samtidig en indkaldelse til spørgetid. Spørger indkaldes som udgangspunkt 4 dage før mødet, og det er en forudsætning, at spørger er fysisk til stede ved spørgetid.
Hvis Norddjurs Kommune vurderer, at spørgsmål falder udenfor retningslinjerne for spørgetid, indgår Norddjurs Kommune i en dialog med spørger, herunder vejledes spørger om retningslinjerne og om hvor spørger evt. kan rette henvendelse i forvaltningen.
Spørgsmål, der tidligere er besvaret i forbindelse med Kommunalbestyrelsens spørgetid og som genfremsættes i samme eller lignende form, kan afvises.
Spørgsmål til spørgetid behandles ved mødets start kl. 17 og bliver livestreamet.
Spørgetiden har maksimalt en samlet varighed på 30 minutter, og af hensyn til den tidsmæssige ramme kan spørger stille op til 3 spørgsmål, og der kan indkaldes op til 2 spørgere pr. møde. Spørgere indkaldes i den rækkefølge, som spørgsmålene er modtaget.
Spørger har mulighed for at motivere hvert spørgsmål i 2 minutter, og herefter kan medlemmerne af Kommunalbestyrelsen kort kommentere spørgsmålet.
Spørgetiden afvikles i en god tone, og spørger må ikke bruge spørgetiden til at fremsætte synspunkter eller rette personangreb.
Borgmesteren leder spørgetiden, og har kompetencen til at afgøre tvivlsspørgsmål og fortolkning af retningslinjerne.
Der afvikles ikke spørgetid på de møder, hvor kommunens årsbudget er til behandling – typisk i september og oktober måned – ligesom der ikke afvikles spørgetid i en periode på 4 måneder før og 1 måned efter kommunalvalg.
Medlemmer af Kommunalbestyrelsen kan ikke stille spørgsmål.