Info til foreninger

Der er over 350 foreninger i Norddjurs Kommune. De fleste foreninger bliver godkendt som folkeoplysende foreninger. Andre foreningstyper i kommunen kan være godkendt som frivillige sociale foreninger og partipolitiske foreninger, mens nogle foreninger bare vælger at stifte en forening uden kommunal godkendelse.

Bliv folkeoplysende forening

En folkeoplysende forening tilbyder overordnet aktiviteter og undervisning for børn, unge og/eller voksne. For at jeres forening kan blive godkendt som folkeoplysende forening, skal leve op til en række kriterier. Til gengæld får I mulighed for at få tildelt lokaler til jeres aktiviteter og modtage en række kommunale tilskud efter folkeoplysningsloven.

For at modtage kommunalt tilskud til foreningsaktiviteter eller få anvist kommunale lokaler, er det nødvendigt at blive godkendt som folkeoplysende forening.

Efter den stiftende generalforsamling i jeres forening, hvor forslag til nye vedtægter bliver godkendt af de fremmødte, sender I de nye vedtægter, samt referat af generalforsamlingen ind til kultur og fritid. Herefter vil I få besked om godkendelse.
Vedtægter og referat sendes til fritid@norddjurs.dk.

Foreningen kan først godkendes som folkeoplysende forening, når følgende krav er overholdt:

En forening, der tilbyder frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde (fx idrætsforeninger eller spejdere), skal:

  1. have formuleret et formål med foreningsdannelsen, som fremgår af vedtægterne,
  2. tilbyde folkeoplysende virksomhed efter folkeoplysningsloven,
  3. have en bestyrelse,
  4. være demokratisk opbygget,
  5. bygge på aktivt medlemskab og have mindst 5 betalende medlemmer,
  6. som udgangspunkt være åben for alle, som tilslutter sig foreningens formål,
  7. være hjemmehørende i tilskudskommunen og
  8. have en virksomhed, der er almennyttig og kontinuerlig (Folkeoplysningsloven § 4, stk. 3).

Lever foreningen op til ovenstående krav, kan der søges om at blive en godkendt folkeoplysende forening i Norddjurs Kommune ved at indsende følgende på nedenstående formular:

  1. Begrundelse for ønsket om godkendelse i forhold til Folkeoplysningsloven (ovenstående krav)
  2. Foreningens vedtægter samt evt. stiftelsesdokument (se forslag til vedtægter nederst på siden)
  3. Referat fra seneste generalforsamling
  4. Skema om foreningsoplysninger samt program for planlagte eller afholdte aktiviteter
  5. Erklæring om indhentelse af børneattest
  6. Foreningens CVR-nummer
  7. Oplysninger på formand og kasserer til foreningsregister.

Få hjælp til at lave vedtægter for jeres forening - prøv Vedtægtsgeneratoren.

Alle godkendte folkeoplysende foreninger skal indsende et regnskab over tildelte tilskud i det forgangne år hurtigst muligt efter det er blevet godkendt på forårets generalforsamling.

Revisionen skal sikre at de kommunale tilskud er anvendt fuldt ud, og helt til det formål tilskuddet er givet til.
Konstaterer revisor lovovertrædelser, er der pligt til at foretage indberetning til Norddjurs Kommune inden tre uger og herunder gøre foreningen opmærksom på denne konstatering. 
Revisor påtegner regnskabet og erklærer, at regnskabet er revideret. Eventuelle forbehold skal fremgå af påtegningen. Kommunen kan kun kræve, at foreningen aflægger et regnskab for den aktivitet, der er givet tilskud til.

Revisionskrav

Foreninger der modtager tilskud fra kommunen, skal indsende et regnskab, der er revideret af en foreningsvalgt revisor og underskrevet af hele bestyrelsen. Revisor skal i denne sammenhæng være opmærksom på, at:

  • tilskudsregnskabet indeholder de korrekte beløb, og er i overensstemmelse med de foreliggende bilag

  • tilskuddet er anvendt i overensstemmelse med Folkeoplysningsloven, herunder de kommunale regler og retningslinjer

  • foreningen har opfyldt tilskudsbetingelserne

  • foreningens oplysninger til kommunen er korrekte og

  • der er dokumentation for deltagernes samlede egenbetaling/kontingent.

Foreninger, der modtager mere end 500.000 kr. i tilskud fra kommunen, skal indsende et regnskab, der er revideret af en statsautorisret eller registreret revisor.

Udover ovenstående, skal revisor desuden foretage revision i overensstemmelse med god revisionsskik, samt vedlægge genpart af revisionsprotokol.

Bestyrelsens ansvar

Bestyrelsens medlemmer hæfter i almindelighed ikke personligt for foreningens tilskud, som er givet efter lovens regler og rammer.

Bestyrelsen hæfter personligt for tilskud modtaget efter Folkeoplysningsloven, såfremt tilbagebetalingskravet opstår ved retsstridig handling eller undladelse, der i forlængelse heraf kan tilregnes som værende forsætlig eller uagtsom.

Folkeoplysende foreninger der søger om kommunale tilskud, pålægges én gang årligt at indsende en erklæring om indhentelse af børneattester. Erklæringen udfyldes og indsendes som en del af den samlede formular til ansøgning om tilskud.

Bestilling af børneattest

Foreningen mister sin godkendelse som en folkeoplysende forening, såfremt kommunen ikke ligger inde med en gyldig erklæring om indsamling af børneattester.

Læs mere omkring børneattester

Folkeoplysende foreninger har mulighed for at få anvist lokaler af kommunen.

Tildeling af lokaler/faciliteter til den kommende sæson skal ansøges senest 1. februar gennem Aktiv Norddjurs portalen. Der udsendes information om dette i december.

Udlån af lokaler til enkeltstående arrangementer

Udlån af lokaler til enkeltstående arrangementer skal ske på henvendelse til fritid@norddjurs.dk. Dette gælder kun for godkendte folkeoplysende foreninger.

I henvendelsen bedes oplyst foreningens navn, kontaktoplysninger samt arrangement der ønskes lokaler til. Lokaleudlånet til et enkeltstående arrangement er gratis, såfremt foreningen er godkendt.

Er man ikke en godkendt folkeoplysende forening skal faciliteten kontaktes direkte vedrørende udleje af lokaler. Udlån til privat brug gælder på samme måde som til en ikke godkendt folkeoplysende forening, hvorfor man må rette henvendelse til faciliteten direkte.

Der må påregnes en leje udgift ved udlån af lokaler til privat brug og til ikke godkendte folkeoplysende foreninger. Prisen herfor aftales ved direkte henvendelse til faciliteten.

For at modtage tilskud skal foreningen være medlem af gebyrordningen, som står beskrevet herunder.

Gebyrordningen fungerer i sin enkelthed på den måde, at foreningen skal betale et gebyr til kommunen, som bliver modregnet den tildelte forenings aktivitets- og lokaletilskud.

Hensigten med gebyrordningen er, at alle foreninger er ligestillet med hensyn til at anvende idrætsfaciliteter, da nogle faciliteter er dyrere for kommunen at drifte pr. time end andre. Det betyder, at der via gebyrordningen udlignes for prisforskelle pr. time, da foreninger oplever at betale samme takst pr. medlem.

Gebyrordningen betyder, at de foreninger, som vælger at være med i ordningen betaler en afgift pr. bruger, som er differentieret alt efter, hvilken facilitet, der anvendes. Til gengæld får foreningerne stillet faciliteter til rådighed efter indsendelse af ønsker til antal timer pr. facilitet. Norddjurs Idrætsråd foretager herefter en fordeling af haltimer til foreninger. Forvaltningen fordeler øvrige lokaler.

Følgende takster er i 2025 gældende for hver kategori:

  • Kategori 1. Brugere af idrætshaller, fodbold ude og inde samme år: (Pris 246 kr. pr. medlem pr. år)
  • Kategori 2. Brugere af svømmehaller (Pris 495 kr. pr. medlem pr. år)
  • Kategori 3. Brugere af udendørsanlæg (fodbold kun ude), atletik, spejdere, spinning, fitness, tennis, sale og skoler (Pris 125 kr. pr. medlem pr. år)
  • Kategori 4. Brugere af øvrige rum, naturen, golf og cross (Pris 0 kr. pr. medlem pr. år)

Gebyrordningen ansøges sammen med aktivitetstilskud på https://aktiv.norddjurs.dk.

Der ydes aktivitetstilskud til børn og unge under 25 år, som er aktivt medlem af foreningen og derved betaler kontingent.

Tilskuddet udgør max. kr. 176,00 pr. medlem pr. år. Såfremt kontingentet er lavere end dette, er det kontingentet, der afgør tilskuddets størrelse.

Hvordan søges aktivitetstilskuddet?

Der ansøges på om aktivitetstilskud på https://aktiv.norddjurs.dk/

Aktivitetstilskud kan søges én gang årligt.

Ansøgningsfrist: 1. februar.

Der kan ydes tilskud til egne og lejede lokaler.

Tilskuddet ydes med op til 75 % af udgifterne. For foreninger ydes tilskuddet forholdsmæssigt til den del af foreningens medlemmer, der er under 25 år. Der ydes max tilskud til det antal timer, som lokalet har været benyttet til foreningens folkeoplysende aktiviteter .

Norddjurs Kommune er ikke forpligtet til at yde tilskud til følgende:
- Nye foreninger
- Nye lokaler
- Udvidet aktivitet
- Ombygning og udvidelse af eksisterende lokaler.

Oversigt over retningslinjer for lokaletilskud (pdf)

Hvordan søges lokaletilskuddet?

Ansøgning foregår via hjemmesiden Aktiv Norddjurs.

Tilskuddet udbetales efter ansøgningsfristen.

Der kan kun søges én gang årligt.

Ansøgningsfrist: 1. april

Ikke godkendte foreninger, grupper eller den enkelte borger kan søge om leje af lokaler direkte hos den administrerende enhed.

Der ydes tilskud til træner- og lederuddannelse inden for det frivillige foreningsarbejde. Træner- og lederuddannelsen skal være til gavn for foreningen for at være berettiget til tilskud.

Der ydes tilskud til rejse- opholds-, og kursusudgifter samt udgifter til kursusmateriale. 

Kriterier og principper for tildeling:

  • Foreningen skal være tilmeldt gebyrordningen
  • Kursusudgift på maksimalt 6.000 kr./kursus indgår i puljen.

  • Kurser i udlandet støttes med maksimalt 1.000 kr./deltager.

  • Der ydes maksimalt 50 % af kursusudgifter.

Hvordan søges tilskuddet?

Leder og instruktørmidler søges gennem elektronisk ansøgnings-skema på aktiv.norddjurs.dk. Bemærk at man kun kan tilgå skemaet, når man er logget ind på Aktiv Norddjurs. 

Ansøgningsfrist: 1. februar.

Aktiv Norddjurs

Aktiv Norddjurs er portalen til alt der har med foreningslivet at gøre. 

  • Booking af lokaler
  • Oversigt over foreninger og faciliteter
  • Puljeansøgning
  • Gebyrbetaling
  • Aktivitetstilskud og lokaletilskud
  • Tilskud til og regnskabsaflæggelse for aftenskoler

Gå til Aktiv Norddjurs

Særligt for aftenskoler - tilskud m.m.

Her findes information om regler for tilskud til folkeoplysende voksenundervisning (fx. Aftenskoler)

Tilskud til aftenskoler

Kommunalbestyrelsen fastsætter og fordeler årligt en beløbsramme til den folkeoplysende voksenundervisning.

Tilskud ydes på grundlag af aftenskolens afholdte lønudgifter i året forud for tilskudsåret samt forventet aktivitet for tilskudsåret.

Det beløb, der er afsat på budgettet til formålet, fordeles forholdsmæssigt mellem de godkendte ansøgende foreninger. Bevilgede tilskud udbetales kvartalsvis forud i 4 lige store rater.

Supplerende tilskud

I forbindelse med regnskabsafslutning skal ikke forbrugt tilskudstilsagn tilbagebetales. Udgør den samlede tilbagebetaling mere end 5.000 kr. er der mulighed for, at der kan ansøges om et supplerende tilskud i indeværende år.

Hvis beløbet er under 5.000 kr. overføres det til rammen for voksenundervisning det kommende år.

Det beløb, der er afsat til supplerende tilskud, fordeles forholdsmæssigt mellem de godkendte ansøgende foreninger, og ydes på grundlag af aftenskolens forventede lønudgifter / aktivitet i indeværende år. Det bevilgede supplerende tilskud udbetales i løbet af oktober måned.

Tilskudsbrøker

Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at der ydes supplerende tilskud til udgifter til aflønning m.v. af ledere og lærere inden for den folkeoplysende voksenundervisning for deltagere med handicap i relation til undervisningen i et konkret emne. 

Der fastsættes følgende tilskudsbrøker:

  • Almindelig undervisning og foredrag: 1/3
  • Undervisning for voksne handicappede: 7/9
  • Instrumentalundervisning (små hold): 5/7
  • Undervisning - Anholt, ”Ø-faktor”: 5/7

Ansøgningsfrister

Ansøgning om tilskud indgives til Kultur- og udviklingsafdelingen.

Ansøgningsfristen for indsendelse af ansøgning om tilskud til kommende års undervisningsvirksomhed er 19. oktober.

Anvendelse af 10% puljen - Debatskabende aktiviteter

Foreningen skal afsætte 10% af det samlede beløb, der er givet i tilsagn. Disse skal bruges på debatskabende aktiviteter.

Af tilskud til debatskabende aktiviteter kan der max anvendes:

  • 10 % til administration
  • 20 % til PR og annoncering
  • 20 % til leder-honorar.

Alle udgifter, afholdt af puljen til debatskabende aktiviteter, skal kunne dokumenteres afholdt i forbindelse med et arrangement.

Fleksible tilrettelæggelsesformer

Fleksible tilrettelæggelsesformer kan eksempelvis omfatte workshops, åbne studiecirkler, fjernundervisning m.v., altså undervisningsformer der adskiller sig fra de hidtil anvendte former.

Fleksible tilrettelæggelsesformer er baseret på holddannelser, og deltagerne skal være tilmeldt og registreret. Ved fjernundervisning skal mindst 30 % af timerne på det enkelte hold gennemføres i fællesskab ved fysisk fremmøde.

Den del af det kommunale tilskud, der anvendes til fleksible tilrettelæggelsesformer kan bruges til:

  • Løn til de personer, der forestår de fleksible tilrettelæggelsesformer (aftenskolerne er ikke bundet af satserne i Undervisningsministeriets lønbekendtgørelse)
  • Lederhonorar, dog højst 20% af aftenskolens udgifter til fleksible tilrettelæggelses-former
  • Udgifter til etablering af Internetadgang til undervisere på hold inden for fjernundervisning
  • Undervisningsmaterialer af ikke-blivende værdi
  • Annoncering
  • Lokaleudgifter
  • Eventuelle andre udgiftstyper må i givet fald afholdes af aftenskolen selv, typisk via deltagerbetalingen.

Som hovedregel ydes der ikke tilskud til lokaler, idet det forudsættes, at der kan stilles egnede kommunale lokaler til rådighed. Kultur- og fritidsafdelingen kan dog dispensere fra de generelle regler.

I de tilfælde, hvor der dispenseres, ydes tilskud på 75 % af udgiften til lokaleleje.

Denne dispensation skal være givet inden aktiviteten iværksættes.

Aftenskoler, der modtager tilskud OVER 500.000 kr. pr. år, skal have deres regnskab revideret af registreret eller statsautoriseret revisor.

Tilskudsregnskaber, der ikke overstiger 500.000 kr. pr. år, revideres af en af foreningen folkevalgt revisor.

Regnskab for foregående år indsendes inden udgangen af marts måned efter regnskabsårets udløb.