På udvalgsmødet 28. april 2025 får Miljø- og Teknikudvalget en opdatering på arbejdet med at forbedre byggesagsbehandlingstiderne.
Denne udvikling er sket som følge af en handleplan på området og ansættelsen af tre nye byggesagsbehandlere i 2024.
Handleplan for hurtigere byggesagsbehandling
Handleplanen, som blev igangsat i efteråret 2024, har til formål at sikre hurtigere og mere effektiv byggesagsbehandling i kommunen.
Planen indeholder både kort- og langsigtede tiltag, og det er allerede tydeligt, at den bidrager til hurtigere og mere effektive processer.
Flere medarbejdere til byggesagsbehandling
Ansættelsen af to nye byggesagsbehandlere i maj 2024 og en i august 2024 har også medført positive resultater. Sagsbehandlingstiderne er faldende.
I gennemsnit tager det nu 36 dage at få en byggetilladelse mod 60 dage i 2023. For enfamiliehuse er sagsbehandlingstiden faldet fra 72 dage i 2023 til 32 dage i første kvartal 2025.
Straksbehandling af ukomplicerede sager
En vigtig del af handleplanen er straksbehandling. Alle byggeansøgninger screenes ved modtagelsen, og de ukomplicerede og fyldestgørende ansøgninger bliver straksbehandlet.
Hvis man som ansøger afleverer en ansøgning med alle de nødvendige oplysninger, og der fx ikke skal gives dispensation eller andre tilladelser, kvitterer kommunen med en byggetilladelse inden 15 arbejdsdage.
I dag er det kun ca. 11 % af ansøgningerne, som kan straksbehandles, og kommunen vil derfor med handleplanen også sætte fokus på at øge dette antal. Det sker blandt andet gennem dialog og med retningslinjer for ”den gode ansøgning”.
Øget fokus på forhåndsdialog
Forhåndsdialog ved større komplekse byggesager er også en del af processen, og kommunens medarbejdere arbejder aktivt med at sprede budskabet om denne mulighed til kommunens erhvervsdrivende.
Erfaringerne viser tydeligt, at dialog om ansøgningsprocessen ved de komplekse sager er med til at gøre et forløb mere smidigt og dermed bidrage til en hurtigere sagsbehandling.
Indsatsen omkring forhåndsdialog vil derfor blive intensiveret i den kommende tid.
Formand for Miljø- og Teknikudvalget, Niels Ole Birk, udtrykker stor tilfredshed med udviklingen:
"Det er meget glædeligt for både borgere og erhvervsdrivende, at vi ser markante forbedringer med nedgang i sagsbehandlingstiderne. Den gode dialog med virksomhederne om komplekse byggesager giver pote, og i Miljø- og Teknikudvalget ser vi frem til at følge den positive udvikling på området.”
For yderligere oplysninger eller kommentarer kontakt:
Niels Ole Birk, formand for Miljø- og Teknikudvalget
Mail: nobn@norddjurs.dk
Mobil: 21 67 03 15
Henrik Scharling Bernberg, chef for Plan, Byg og Miljø
Mail: hesb@norddjurs.dk
Mobil: 40 13 45 40