Biogas på Djursland?

Norddjurs og Syddjurs har i foråret 2024 igangsat en proces, som skal afklare muligheder og interesser for et biogasanlæg på Djursland.

Siden er opdateret den 4. december 2024.

Norddjurs og Syddjurs har i foråret 2024 igangsat en proces, som skal afklare muligheder og interesser for et biogasanlæg på Djursland. Kommunalbestyrelsen i Norddjurs Kommune og Byrådet i Syddjurs Kommune har nu behandlet en afrapportering fra ingeniørvirksomheden NIRAS om udfordringer og perspektiver ved etablering af et biogasanlæg på Djursland.

Begge kommuner har på deres møder i november godkendt, at der arbejdes videre med muligheden for et biogasanlæg. Som en del af beslutningen åbnes der nu for en ansøgningsperiode, hvor interesserede udviklere kan byde ind med konkrete projekter. Ansøgningsfristen er den 3. januar 2025.

Henvendelser vedrørende biogas og biogasanlæg sendes til Institutionbiogas@norddjurs.dk

Tidsplan for processen

  • 24. april: Forståelsesramme godkendt i begge kommuner.
  • 14. maj: Temamøde i Kommunalbestyrelsen med oplæg fra Niras og Brancheforeningen Biogas.
  • 1. juni: Frist for interessetilkendegivelse fra interessenter.
  • Juni: Politisk orientering om status og videre proces.
  • 24. juni: Fælles borgermøde på Djursland. Se præsentationen fra borgermødet
  • 27. juni: Dialogmøde mellem udviklere af biogasanlæg og Syddjurs og Norddjurs
  • 20. september: Besøg på biogasanlæg i Horsens.
  • Slut-september: Dialogmøder med udviklere af biogasanlæg.
  • November: Politisk stillingtagen.
  • Godkendelse af afrapportering og beslutning af det videre arbejde.
  • November: Åbning for ansøgninger.
  • 3. januar 2025: Ansøgningsfrist udløber

Spørgsmål og svar om biogas

I Danmark er de statslige mål, at vi i 2050 ikke udleder flere drivhusgasser, end der optages. Samtidig skal vi reducere drivhusgasudledningerne med 70 procent i 2030 i forhold til 1990.

I den omstilling kan biogasanlæg være en del af løsningen/omstillingen, og det er en national interesse, at der er udpeget arealer til biogasanlæg. Kommunerne har derfor jf. planloven pligt til at planlægge for fælles biogasanlæg. Et fælles biogasanlæg er en betegnelse for et anlæg, som producerer biogas fra organisk materiale, primært bestående af biomasse fra flere landbrug, som er ejet og drevet af en selvstændig juridisk enhed, der er særskilt matrikuleret.

Det betyder blandt andet, at et fælles biogasanlæg er placeret på egen grund i forhold til de tilknyttede husdyrbrug.

Fælles biogasanlæg er ofte store anlæg, som kræver relativt store investeringer. Anvendelsen af biogassen kan foregå på flere måder. Den kan blandt andet afsættes til naturgasselskaber eller komprimeres og benyttes som drivmiddel i tung transport.

Forud for etablering af et fælles biogasanlæg foretages en konkret vurdering af det aktuelle projekt. Det indebærer en afvejning af en række hensyn.

Det første hensyn er anlæggets placering i forhold til mængderne af tilgængelig biomasse.

Efterfølgende vægtes driftsbetingelser og hensyn til biogasanlæggets omgivelser, særligt natur, landskab og naboer.

For at et fælles biogasanlæg kan etableres, kræves en udarbejdelse af kommuneplantillæg, en lokalplan og en miljøvurdering (”VVM” – vurdering af virkninger på miljøet).

Planlægningsprocessen vil blandt andet indebære en række lovpligtige høringer, hvor borgere, myndigheder og andre vil have mulighed for at indsende bemærkninger.

Samtidig kræves en række andre tilladelser, såsom miljøgodkendelse med mere.

Kommuneplanen er med lovgrundlag bestemt til blandt andet at skulle indeholde bestemmelser for beliggenheden af tekniske anlæg, herunder arealer til fælles biogasanlæg (Planlovens § 11a).

Det betyder, at kommuneplanen skal indeholde retningslinjer for placering af biogasanlæg og tilhørende kortudpegninger.

Retningslinjer kan for eksempel indeholder principper om naboafstand, afskærmende beplantning og meget mere. Udpegning af arealer til biogasanlæg er en såkaldte national interesse i kommuneplanlægning, hvor Energistyrelsen fører tilsyn med kommunernes planlægning.  

Kommunen har derfor ansvaret for at udpege områder til lokalisering af fælles biogasanlæg og har samtidig ansvaret for at kommune- og lokalplanlægge for fælles biogasanlæg. Samtidig er kommunen VVM-myndighed for fælles biogasanlæg. 

Ved mulig etablering af et fælles biogasanlæg på Djursland har kommunen ikke ejerskab eller økonomisk ansvar for anlægget. Kommunens rolle er udelukkende myndighedsbehandling under planlægningsfasen og efterfølgende at føre tilsyn med anlægget, når det er taget i brug. Det er samtidig den kommune, hvor anlægget placeres, der står for planlægning og efterfølgende tilsyn.

Seneste nyheder om Biogas

Kontakt

Henrik Scharling Bernberg
Chef for plan, byg og miljø

Kontakt

Filip Therkilsen
Projektleder
Fællessekretariatet